donderdag 12 januari 2017

Nintendo Switch Presentatie: Aanloop Naar De Switch


Morgenvroeg om 5 uur is het dan zover! Nintendo zal dan eindelijk de Nintendo Switch in zijn geheel uit de doeken doen en menig Nintendo gamer zal dan met een flinke bak koffie paraat, de slaap uit zijn ogen wrijven in volle afwachting van wat komen gaat.

Het is praktisch twee jaar geleden dat de woorden "nieuw systeem" en "NX" voor het eerst genoemd werden. Na een tergend lange weg (met name de oorverdovende stilte die Nintendo aannam voor het grootste deel van 2016), werd in oktober vorig jaar de eerste preview van de NX, nu bekend als de Nintendo Switch, getoond. 



De reacties waren overweldigend positief, zelfs in mijn directe omgeving waarvan de meesten de Wii U toch hebben overgeslagen. Nintendo had ook zeker wat te bewijzen nadat de onthullingen omtrent de Wii U in 2011 en 2012 eigenlijk alleen maar verwarring brachten, maar kreeg het voor elkaar om een duidelijk beeld te scheppen van het concept van de Nintendo Switch. Nog belangrijker, in het hele filmpje geen kind te zien. Nintendo lijkt te hebben geleerd van 4 jaar Wii U en moet nu komen met een duidelijke boodschap, goede marketing en een hele hele hoop games. 

De belangrijkste fouten die gemaakt zijn met de Wii U waren een verwarrende boodschap, een (te) hoge prijs, het niet weten te verkopen van het concept van de GamePad en met name de lange droogtes tussen game releases. De Wii U sloeg gewoonweg niet aan, ondanks dat het een van mijn favoriete consoles ooit is, deze mening werd niet massaal gedeeld.

Console én Handheld in 1!

Nintendo lijkt het nu echt om te willen gooien. De Switch is een console met een handheld component in de zin van dat de console zelf mee te nemen is onderweg. Dit houdt in dat de diverse in-house ontwikkelingsteams niet meer heen en weer getrokken worden tussen het ontwikkelen van games voor handhelds zoals de 3DS of voor consoles zoals de Wii U. De afdelingen van deze teams zijn onlangs samengevoegd en hoeven zich nu alleen nog maar te richten op één apparaat: de Switch. 

Nu dat Nintendo het concept duidelijk heeft weten over te brengen én haar ontwikkelingsteams nu kan laten focussen op de Switch, houdt dat meteen in dat er minder sprake moet zijn van droogtes tussen game releases. Een van de redenen dat de console in maart van dit jaar uitgebracht wordt en niet eind vorig jaar tijdens de feestdagen, is met name om ervoor te zorgen dat er genoeg games klaar waren. Niet alleen voor de lancering, maar ook de periode erna. Niemand wil na de lancering opnieuw ruim een half jaar wachten op de eerstvolgende noemenswaardige game. 

Er rest Nintendo nog wel een aantal uitdagingen. Denk hierbij aan een goede prijs, een duidelijke focus op wat er allemaal komen gaat qua games en mogelijkheden en het inschatten van de vraag naar de console. Nintendo heeft aangegeven in ieder geval 2 miljoen exemplaren van de Switch klaar te hebben voor het einde van het fiscale jaar, welke eindigt op 31 maart. Naar aanleiding van de reacties op de presentatie van morgen en de hands-on evenementen die naderhand wereldwijd plaatsvinden zou Nintendo de productie kunnen opschroeven indien nodig. 

Dit zou taferelen moeten voorkomen zoals de beginperiode van de Wii, amiibo en de recente lancering van de NES Mini, waarvan er naar het schijnt maar 5 exemplaren wereldwijd zijn uitgebracht (/sarcasme). 

Gezien de console in maart uitgebracht wordt en er vermoedelijk maar 2 weken zitten tussen de lancering en het einde van het fiscale jaar, lijkt 2 miljoen een goed getal, maar dat gaat afhangen van de vraag. Nintendo heeft er weinig baat bij om niet aan de vraag te willen voldoen en een "kunstmatig" tekort te creëren. Na de tegenvallende verkopen van de Wii U, is het belangrijker om ervoor te zorgen dat iedereen die een Switch wil, ook een Switch kan krijgen, al is het natuurlijk goede reclame om aan te kunnen geven dat je nieuwe product overal is uitverkocht. 


Duur grapje of plaatshouder?

Voorraad is één ding, maar prijs gaat ook een belangrijke factor spelen. De lopende geruchten zijn dat de prijs €249 gaat zijn voor een basis model en €299 voor een premium model met meer geheugen en een inbegrepen game. In de afgelopen week hebben diverse amerikaanse ketens hun prijzen al aangepast, maar deze lopen sterk uiteen. Best Buy heeft het systeem op $249 staan, Target op $299 en Walmart zelfs op $399. Aangezien de dollarprijs vaak synoniem staat aan de uiteindelijke euro prijs, zou dat betekenen dat er een range is van €249 tot €399. Vermoedelijk zijn dit nog steeds "plaatshoudende" prijzen en puur indicatief tot de officiële prijs morgen wordt onthuld. 

Welke prijs het ook moge zijn, het brengt zowel voor- en nadelen met zich mee. Is het apparaat goedkoop, dan wordt het ook als goedkoop gezien en niet als een premium apparaat die op waarde geschat wordt. Echter, is het apparaat (veel) duurder dan verwacht, dan kan Nintendo zichzelf hierin lelijk vergissen. Denk hierbij aan de 3DS en zelfs de nét te hoge prijs van de Wii U. Ook liggen de PS4 en Xbox One ook al een tijdje in de winkels voor een schappelijke prijs. Nintendo hoeft daar niet onder te duiken om goed te verkopen, zoals aangegeven is prijs ook een belangrijk onderdeel van perceptie van waarde, maar het is wel belangrijk om ervoor te zorgen dat consumenten waar voor hun geld krijgen. Uiteindelijk gaat het niet direct om de prijs, maar speelt waarde perceptie een grotere rol. 


Legend of Zelda: Breath of the Wild, ook op de Switch

Games zullen uiteindelijk de doorslaggevende factor zijn. Ongeacht je visie op de Wii U, feit is en blijft dat deze console een hoop goede, zelfs uitmuntende, games bevat. Nintendo's grootste kracht schuilt in de games die zij uitbrengen, maar voorheen werden deze games verspreid over twee apparaten. Nu de focus ligt op een enkel apparaat is de verwachting dan ook dat we niet alleen flink wat meer titels gaan krijgen per jaar, maar dat Nintendo naast Mario, Zelda en Pokémon, ook andere klassieke IP's van stal kan halen. 

In veel preview video's wordt aangehaald hoe Sony dit aanpakt. Zij presenteren een console met daarbij een flinke lading aan must-have games, ongeacht of deze games de eerste 3-4 jaar van de console niet worden uitgebracht. Vervolgens koopt men de console, niet alleen voor de games die nu verkrijgbaar zijn, maar ook die verkrijgbaar gáán zijn, zelfs al duurt dat nog jaren. In schril contrast is Nintendo vaak érg gefocust op de nabije toekomst en kijkt doorgaans niet verder dan 3 tot 6 maanden. Nintendo zal met het oog op de lange droogtes en het zeer barre 2016 voor Wii U eigenaren, toch echt moeten laten zien wat er gaat komen ná de lancering en bij voorkeur al een blik werpen op de toekomst van het apparaat. 


Niks is officiëel, maar hopelijk laat Nintendo wat zien

Een van de sterkste verkooppunten van de Switch gaat zijn dat Game Freak een nieuwe Pokémon uitbrengt voor het systeem. Wellicht niet Pokémon Stars zoals het gerucht gaat, maar indien de game in ontwikkeling is, laat dit zien. Heb een logo paraat. Wat concept art. Iets. Zelfs al duurt het anderhalf jaar voordat de game in de schappen ligt. Laat de Metroid fans niet in de steek en merk op dat er een fatsoenlijke game in de hoofdserie in ontwikkeling is. Ook al duurt dit nog 2 jaar. Gamers, met name fans van bepaalde series, kopen het apparaat voor de belofte van games. Gooi er een sizzle reel tegenaan met games die je gaat uitbrengen en men is verkocht. Wanneer de Switch goed ontvangen wordt, hetzij door de prijs, concept wat aanslaat, launchgames, toekomstige games of een combinatie hiervan, dan komen de third party ontwikkelaars vanzelf wel. 

Nintendo heeft morgen de kans om de Nintendo Switch nóg sterker neer te zetten, een einde te maken aan de constante stroom met geruchten en zichzelf weer te (her)positioneren als een grote kracht in de gamesindustrie. Gezien de respons op de oorspronkelijke preview trailer, lijkt dat niet moeilijk, maar Nintendo blijft Nintendo. Hopelijk de Nintendo die we verdienen.