vrijdag 24 februari 2017

Nintendo Onderzoekt Joy-Con Disconnects


Eerder kwam naar buiten dat pers die momenteel een Nintendo Switch in bezit hebben tegen problemen aanlopen met de connectie van de Joy-Cons. Hoewel het grotendeels voorkomt bij de linker Joy-Con, is ook de rechter niet geheel buiten schot gebleken. De oorzaak hiervan is nog niet geheel bekend, maar lijkt te liggen aan interferentie op het signaal van de Joy-Con in bepaalde omstandigheden. 

Nintendo heeft nog niet officiëel gereageerd op de problemen, maar deze komen ook niet bij iedereen voor. Bijvoorbeeld GoNintendo en Nintendo Everything hebben niets van deze problemen gemerkt, terwijl onder andere IGN en GameXplain deze wel hebben ondervonden. 

Gamers die vandaag aanwezig zijn geweest bij Switch preview evenementen hebben naar aanleiding van de nieuwsberichten hierover uitvoerig met de Joy-Con getest, maar geen enkel probleem ervaren. Ook op eerdere evenementen is dit niet naar voren gekomen. 

Vermoedelijk is het dus iets in de firmware, maar momenteel valt alleen te gissen naar de daadwerkelijke oorzaak. Ondanks dat Nintendo officiëel nog niets bevestigd heeft, laat Kotaku's Stephen Totilo via twitter weten dat Nintendo het probleem momenteel in onderzoek heeft:

Gamers reageren verschillend op forums zoals Neogaf, waarbij sommigen direct hun pre-order afzeggen, terwijl anderen de zaak met een kalmer hoofd bekijken. Dit probleem is vrij recent en lijkt alleen voor te komen bij enkele review modellen. Daarnaast is het probleem tijdens uitvoerig testen (en ongeacht wat sommige gamers zullen denken of zeggen, dat wordt natuurlijk uitvoerig getest, iedere andere gedachte is gewoonweg onzinnig te noemen) niet naar voren gekomen en zoals eerder al aangegeven, niemand is het probleem tegen gekomen op preview evenementen.

Als dit écht een hardwarematig 'falen' zou zijn, dan was dit al veel eerder opgemerkt en het is niet logisch dat Nintendo dit probleem kent, maar niets mee gedaan heeft. Natuurlijk is het wél logisch dat mensen zich zorgen maken hierover, maar vooralsnog moet dit softwarematig op te lossen zijn en is het niet te verwachten dat Nintendo het probleem links laat liggen of negeert. Als zij dit in onderzoek hebben, is het beter om pas met een schrijven naar buiten te komen wanneer duidelijk is wat de oorzaak nu is én, nog veel belangrijker, hoe zij dit op gaan lossen.

In principe is dit probleem over een week (of twee) niets meer dan een storm in een glas water gebleken, let maar op!